Monday, March 14, 2011

taktik raja...

Arab Saudi campur tangan

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

DUBAI: Lebih daripada 1,000 anggota tentera Arab Saudi yang menjadi anggota Angkatan Pertahanan Negara-Negara Teluk memasuki Bahrain, kata sumber kerajaan Saudi, semalam.

Kerajaan Arab Saudi mengambil tindakan untuk campur tangan selepas gesaan pemerintah di Bahrain untuk sesi dialog tidak diterima oleh pihak pembangkang,” kata sumber yang tidak mahu dikenali itu. Menurut undang-undang Majlis Kerjasama Negara Teluk, sekiranya sebarang pasukan tentera negara Teluk memasuki salah satu negara anggotanya, maka pemerintahan pasukan tentera itu akan diambil alih negara berkenaan.


Kerajaan Bahrain belum lagi mengesahkan mengenai kehadiran pasukan tentera Saudi di kepulauannya yang menjadi pangkalan tentera laut Amerika Syarikat. Campur tangan Arab Saudi itu dilakukan dua hari selepas Setiausaha Pertahanan AS, Robert Gates membuat lawatan ke Manama dan mengadakan perbincangan dengan pemerintahnya. Gates menggesa kerajaan Bahrain mengambil tindakan segera untuk melakukan pembaharuan dalam sistem pemerintahannya. - AFP

No comments:

Post a Comment