Friday, February 4, 2011

tq sebab syahidkan islam tapi kasihan jika kapir mati katak lah jawabnya...

5 warga emas maut ditembak di Pattani


2011/02/03
BANGKOK: Letupan kuat yang pada mulanya disangka bunyi mercun sempena sambutan Tahun Baru Cina hari ini akhirnya ternyata adalah bunyi tembakan senjata api yang meragut nyawa lima warga emas dan mencederakan dua yang lain di sebuah kedai kopi di Pattani kira-kira 6.30 pagi tadi.

Ketua Polis Panaret, Kol Wallop Jamnong-asa, berkata dalam kejadian itu sekumpulan lelaki yang menaiki trak pikup melepaskan tembakan ke arah mangsa yang sedang menikmati sarapan pagi di sebuah kedai di Kampung Kok Krabue, di daerah Panaret. Katanya, mangsa yang meninggal dunia terdiri daripada tiga lelaki dan dua wanita. Lelaki berkenaan ialah Nun Bungmark, 73, Nipon Sermklin, 62, dan Ponsak Pech, 60, manakala wanita yang terbunuh pula ialah Laddawan Yodkeaw, 60, dan Pikool Saennu, 60.

"Pada mulanya saya menyangka bunyi yang kedengaran itu ialah letupan mercun kerana orang menyambut Tahun Baru Cina di kampung ini, tapi selepas itu barulah saya sedar ia bunyi tembakan senjata api apabila melihat seorang rakan rebah dan ternampak sekumpulan lelaki yang menaiki pikup," kata seorang saksi yang enggan dikenali.

Wallop berkata, mereka yang cedera parah ialah NanChim Tantapong, 78, dan Patikorn Dor, 12.

Polis percaya kejadian itu berpunca daripada perbuatan membalas dendam berikutan sengketa yang melanda selatan Thailand.
Sementara itu, jurucakap polis Yarang berkata seorang penoreh getah dijumpai mati disembelih di Kampung Kubang Badak, Yarang, Pattani pada 3.30 pagi.

Lebih 4,000 orang terbunuh sejak kumpulan pemisah melancarkan perjuangan bersenjata untuk menuntut kemerdekaan Narathiwat, Pattani dan Yala tujuh tahun lalu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment